fbpx
 
 
Pogadamy trochę o tym, jak motywować się do robienia rzeczy, których totalnie nie nam się nie chce. 🤓
Na pewno macie dużo takich spraw, nie tylko jeśli chodzi o naukę. W wakacje też czeka nas lista zadań do wykonania jak chociażby pomoc w porządkach domowych, dla innych to będzie czas nauki do matury czy olimpiad, jeszcze inni muszą przygotować się do wyjazdu na wakacje czy zacząć szukać pracy na wakacje. 🙄
Zamień "muszę" na "chcę"
 
Zaczniemy prosto, krótko i konkretnie: zmiana nastawienia! Wyrzuć ze słownika "muszę" i zamień na "chcę". "Chcę się teraz pakować na wyjazd" "Chce iść posprzątać łazienkę", "Chcę jechać do pracy". 🦹‍♂️ Nasz mózg po pewnym czasie dostosuje się do zmiany myślenia i nawet jeśli to wydaje się trochę nieautentyczne, po jakimś czasie naprawdę zaczniemy myśleć, że nam się chce.
 
zamien
 
Teoria potężnego rozkazu!
 
Hasło to brzmi przewrotnie i dość nieskutecznie, a jednakmetoda  jest prosta i efektowna!
Teoria potężnego rozkazu zakłada przyłożenie się, skoncentrowanie całej uwagi na zrobieniu pierwszego elementu z rzeczy, którą mamy do zrobienia. 🤏
Przykład: nie chce ci się wstać z łóżka? Zacznij od energicznego przeciągnięcia rąk, skup na tym swoją uwagę. Potem przyjdzie reszta 😉
 
 
teoria poteznego rozkazu
 
Działaj przeciwnie!
 
Kolejna technika jest zaciągnięta od Ignacego Loyoli i oryginalnie brzmi "agere contra" czyli dosłownie "działać przeciwnie". Ignacy sformułował te zasadę dla życia duchowego, jednak sprawdza się ona także w codziennych obowiązkach. Jest bardzo prosta: rób rzeczy przeciwne! 💪
Kiedy całkowicie brakuje ci chęci do ćwiczeń, jesteś przygnębiony, masz słaby humor 🥱 - nastaw się pozytywnie. Myśl optymistycznie. Zacznij się uśmiechać i wskakuj w dresy do ćwiczeń! Samo przeciwne nastawienie już zmieni twoje podejście do zadania - mózg nastawi się na myślenie pozytywne i sam da ci chęć do robienia zadań.
 
technika rzeczy przeciwnych
 
Zacznij od drobnostek
 
Większość wybranych przez nas metod jest ze sobą związana, dlatego dziś o czymś zbliżonym do techniki potężnego rozkazu.
Zacznij od drobnostek - spisz To-Do list i wybierz te rzeczy, które zajmą ci najmniej czasu i energii. Będziesz mógł odhaczyć je ze swojej listy i poczujesz, że jednak coś już zrobiłeś!
 
drobnostki
 
Habit tracker
 
Habit tracker to technika coraz bardziej popularna chociażby wśród sportowców. Stwórz własnoręcznie lub znajdź w Internecie schemat miesiąca czy tygodnia, w którym będziesz zapisywał, co udało ci się wykonać w danym dniu. Twoja lista może zawierać: ćwiczenia 20 minut dziennie, spacer, sprzątanie biurka, spędzenie 30 minut z rodzicami itd... Zapisując codziennie co udało ci się osiągnąć, kontrolujesz postępy lub upadki i masz graficzny feedback 😃
 
 
 
habit tracker
 
Podziel zadanie na mniejsze części
 
Kolejną technikę już dokładniej opisaliśmy, teraz tylko przypominamy (tutaj: https://pytam.edu.pl/.../57-do-czego-potrzebujesz-pomodoro)
Pomodoro to technika polegająca na wyznaczaniu sobie konkretnej ilości czasu na pracę a następnie konkretnej ilości czasu na odpoczynek. Dla przykładu: 25 minut pracy, 5 minut przerwy. Lub 50 minut pracy, 15 minut przerwy. Planujesz tak, jak ci wygodniej i tyle serii ile potrzebujesz 😉
 
 
pommmodoro
 
Poproś innych o pomoc?
 
Ostatnia metoda brzmi mądrze i skomplikowanie - facylitacja społeczna. Jest to nic innego jak motywowanie się do pracy poprzez przebywanie w otoczeniu, które też pracuje. Dla przykładu - kiedy siedzisz w bibliotece pełnej uczących się ludzi, sam zaczniesz chcieć się uczyć. Warto umawiać się ze znajomymi na wspólną naukę, nawet zdalnie jeśli sytuacja nie pozwala. Korzystaj z bibliotek, kawiarni czy parku i motywujcie się wzajemnie do pracy!
 
facylitacja spoleczna
 
Magdalena Kotecka
 
Share

Artykuły pokrewne

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

pytam.edu.pl korzysta z plików cookie Czytaj więcej…

Akceptuję pliki cookie
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie portalu.
 
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co będzie skutkowało zapisywaniem ich na Twoich urządzeniach przez pytam.edu.pl i subdomeny.
 
Informacji odczytanych za pomocą cookies używamy w celach statystycznych.  W przypadku zapisania się na newsletter uzyskane dane zostaną przetworzone zgodnie z naszą polityką prywatności. http://pytam.edu.pl/rodo
 
Masz prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Twoich danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
zadaj pytanie