fbpx

Z reguły nie lubimy kłótni. Poza osobami typu „drama queen”, które uwielbiają kłótnie, bo traktują to, jak rodzaj sportu i pławią się w adrenalinie. Jednak wróćmy do zwykłych ludzi. Nie lubimy się kłócić, tym bardziej, że wokół konfliktu narosło wiele mitów.

 Zajmijmy się najważniejszymi z nich:

1.  Każdy konflikt jest zły.

To po prostu nieprawda. Konfliktów nie da się uniknąć. Mamy różne cechy osobowości, różne problemy, różne potrzeby. Brak jawnych konfliktów to zły znak.

Jeśli przyjaciele, para albo rodzeństwo zgadzają się zawsze to oznacza albo, że konflikty są: albo głęboko ukryte, albo ta relacja jest tak bardzo powierzchowna i nie ma o co się kłócić.  

2.  Każdy konflikt można rozwiązać.

Niektóre konflikty są nierozwiązywalne. Jeśli zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, by dojść do porozumienia lub kompromisu i nic z tego nie wyszło, lepiej to przyjąć do wiadomości. Przykład? Dwunastoletni chłopiec, który jest przekonany, że powinien móc grać w grę oznaczoną PEGI18 (od 18 roku życia), bo wszyscy koledzy w nią grają — kontra jego rodzice, którzy absolutnie nie wyrażają na to zgody. Wszystkie argumenty z obu stron zostały wyjaśnione, obie strony stoją na swoim stanowisku. Konflikt nierozwiązywalny. Co jednak możemy zrobić?

Zawsze warto okazywać drugiej stronie szacunek i być uprzejmym. Amerykanie mają powiedzenie: „Let's agree to disagree”, czyli „Zgódźmy się co do tego, że możemy się nie zgadzać”. Mniej więcej o to chodzi.

3. Rozwiązanie konfliktu polega na tym, że wszyscy są zadowoleni.

Oczywiście idealne rozwiązanie polega na tym, że dochodzimy do rozwiązania uszczęśliwiającego wszystkich. Jednak to często niemożliwe. Jedna osoba będzie bardziej zadowolona, druga mniej. Dobrzy przyjaciele (mowa też o parze i rodzeństwie) dbają jednak o to, by bilans zysków i strat był sprawiedliwy. Dziś ja wygrywam, jutro dam wygrać tobie.

4. Ludzie rodzą się z umiejętnością rozwiązywania konfliktów.

Często można usłyszeć argument, że „on jest taki ugodowy z natury, a ja jestem nerwus i nie potrafię inaczej”, na usprawiedliwienie agresywnego zachowania w konflikcie. To nieprawda. Nawet najbardziej nerwowa osoba może nauczyć się jak kłócić się się dobrze.

5. Z reguły przyczyną konfliktu jest zła wola drugiej osoby.

Często konflikt wynika ze złych okoliczności. Jesteśmy zmęczeni, głodni, niewyspani, mamy kiepski nastrój itp. i tu, nagle rzecz, która normalnie byłaby błahostką, staje się problemem. Konflikt może też wynikać ze sprzecznych potrzeb dwóch osób - np. jeden z przyjaciół potrzebuje spokojnego odpoczynku nad jeziorem, bo ostatnio było tak dużo lekcji online, że ma dość ekranów, a drugi właśnie chce go wciągnąć w rozgrywkę pasjonującej gry online.

Czasami przyczyną konfliktu jest brak informacji. Nie wiemy, o co tak naprawdę chodzi drugiej osobie, a gdy zaczynamy o tym rozmawiać, okazuje się, że możemy sprawę załatwić polubownie.

Bogna Białecka, psycholog

Share

Artykuły pokrewne

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

pytam.edu.pl korzysta z plików cookie Czytaj więcej…

Akceptuję pliki cookie
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie portalu.
 
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co będzie skutkowało zapisywaniem ich na Twoich urządzeniach przez pytam.edu.pl i subdomeny.
 
Informacji odczytanych za pomocą cookies używamy w celach statystycznych.  W przypadku zapisania się na newsletter uzyskane dane zostaną przetworzone zgodnie z naszą polityką prywatności. http://pytam.edu.pl/rodo
 
Masz prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Twoich danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.