Czy są błyskawiczne sposoby walki ze stresem? Podstawowy problem polega na tym, że często jest to stres tzw. czasowy. Jesteśmy spięci, boimy się, a jednocześnie nie mamy czasu na to, aby pójść na spacer, popływać itp. Oczywiście na dłuższą metę, bez odpoczynku mówiąc wprost pochorujemy się.

Jednak doraźnie potrzebujemy czegoś, co nam pomoże błyskawicznie odprężyć się. Co możemy zrobić dla siebie, gdy mamy niewiele czasu? Oto kilka propozycji.

SPOSOBY NA SZYBKI RELAKS

  1. Stoisz, ręce rozluźnione, podnosisz ręce i ramiona najwyżej, jak to możliwe, a następnie pozwalasz im swobodnie opaść. Żaden mięsień nie hamuje tego swobodnego opadania rąk. Powtórz to ćwiczenie ok. 10 razy.

  2. Otrząśnij się jak pies, który właśnie wyszedł z wody (zaczynając od głowy, przez szyję, ramiona, ręce, tułów, aż po nogi). Ćwiczenie wygląda śmiesznie, jak machamy nieskoordynowanie kończynami, ale za to efektywnie rozluźnia.

  3. Weź kilka głębokich oddechów, prowokując ziewanie, przy którym szeroko otwierasz usta.

  4. Niech ktoś zrobi ci masaż ramion. Jeśli to niemożliwe – podnieś ramiona na wysokość uszu – przytrzymaj, licząc do 4, a następnie opuść, zataczając ramionami kółka do tyłu. Powtórz 3 razy. Uwaga! Ważna jest staranność wykonania tego ćwiczenia. Należy je robić powoli i dokładnie. Po dobrze wykonanym ćwiczeniu rozluźniają się mięśnie, a po karku przechodzi dreszcz.

  5. Śmiej się – przeczytaj dobry dowcip, obejrzyj śmieszny obrazek, itp. Uwaga! Nie chodzi o uśmiech półgębkiem, lecz o zdrowy śmiech (przypominam tu mój artykuł sprzed pół roku o śmiechu).

  6. Skup wzrok na czymś pięknym w Twoim najbliższym otoczeniu (obrazek, zdjęcie, błękit nieba). Skoncentruj się na tej odrobinie piękna, postaraj się je wchłonąć.

GDY SIĘ ZDENERWUJESZ.

„10-sekundowy oddech”

W sytuacji podwyższonego wydzielania adrenaliny (zdenerwowanie) zwolnij tempo oddechu do 10-sekundowego cyklu (6 oddechów na minutę). Patrząc na zegarek ze stoperem rób wdech przez 5 sekund, wydech przez kolejne 5. Wykonuj to ćwiczenie przez 2 minuty, aż się uspokoisz. Uwaga! Nie dłużej, bo może ci się zakręcić w głowie! (Jeśli nie masz zegarka z sekundnikiem – spokojne wypowiedzenie w myślach formuły „sto dwadzieścia sześć” zajmuje 1 sekundę)

„60-sekundowa przerwa”

Zamknij oczy i weź głęboki wdech. Wyobraź sobie ze szczegółami, że leżysz na słonecznej plaży, obserwujesz zachód słońca, lub wylegujesz się w pachnącej, ciepłej kąpieli.

GDY JESTEŚ ZMĘCZONY

Wstań i przeciągnij się – wypchnij klatkę piersiową do przodu, a ramiona i palce wyciągnij w bok, ziewnij kilka razy, naprężając mięśnie (nie opuszczaj ramion). Jeszcze bardziej napręż mięśnie i wytrzymaj chwilę w tej pozycji, zaciskając i rozluźniając pięści. Następnie rozluźnij wszystkie mięśnie. Powymachuj trochę ramionami, nogami, tak by poczuć jak bardzo są rozluźnione. Na koniec wykonaj energiczny sprint w miejscu (4-5 sekund).

SIĘGAMY DO GWIAZD

To ćwiczenie odpręża ramiona, barki i kręgosłup po długim siedzeniu. Poprawia także oddychanie.
1. Stań wyprostowany, rozstaw stopy na szerokość barków.
2. Unieś swoje ramiona wysoko nad głowę i staraj się sięgnąć nimi coraz wyżej
3. Najpierw możesz starać się wydłużyć swoje prawe ramie, tak jakbyś chciał sięgnąć do gwiazd na niebie…
4. A teraz możesz rozluźnić swoja prawa stronę i sięgać wysoko do gwiazd lewym ramieniem
5. Wyobraź sobie ze lewa ręką chcesz zdjąć jedną z gwiazd z nieba. Poczuj napięcie w twoim tułowiu, w twoich barkach, w boku, w ramieniu, w palcach…
6. Powtórz to jeszcze klika razy sięgając na przemian obiema rękami po gwiazdy na niebie.
7. Oddychaj przy tym równomiernie i głęboko…(1 minuta)

ODPOCZYNEK DŁONI

Doskonała szansa na usuniecie napięcia po dłuższej, pisemnej pracy. Pobudza krążenie krwi i dostarcza ciału świeżej energii.

  1. Stań obok krzesła i potrząsaj mocno ramionami i rękami. Wyobraź sobie ze dotknąłeś czegoś klejącego i w ten sposób chcesz strząsnąć to ze swoich dłoni…(15 s.)

  2. A teraz ściśnij obie dłonie w pięść i mocno zaciskaj palce…(5 s.)

  3. Rozluźnij je i potrząśnij energicznie obiema rękami…Ściśnij jeszcze raz obie dłonie w pięści …(5 s.)

  4. Rozluźnij je ponownie i potrząśnij nimi energicznie…\

  5. A teraz spróbuj powiększyć swoją rękę tak bardzo, jak to tylko możliwe. Wyciągnij palce najdalej jak możesz i rozsuń tak szeroko jak tylko potrafisz. Poczuj napięcie w każdej dłoni…(5 s.)

  6. A teraz rozluźnij dłonie i potrząśnij nimi energicznie

  7. Zegnij ramiona w łokciach i trzymaj dłonie wyciągnięte do przodu na wysokości bioder tak, aby ich wewnętrzne powierzchnie były skierowane do dołu. Zegnij ręce e przegubach tak, aby twoje palce skierowane były w stronę nieba…Poczuj napięcie w Twoich przedramionach i w grzbiecie dłoni…A teraz ugnij obie dłonie w przegubach tak, aby palce skierowane były do podłogi…Powtórz to kilkakrotnie – niech Twoja ręka raz wędruje do góry w stronę nieba, a potem znowu w dół ku podłodze…(15 s.)

  8. A teraz potrząśnij energicznie obiema rękami.

ŻYCZYMY UDANEGO ODPOCZYNKU!

Robert Piela – psycholog i Bogna Białecka – psycholog

Share

Artykuły pokrewne