Jeśli chcesz, by mózg myślący i emocjonalny współpracowały w zgodzie, potrzebujesz ćwiczyć pewne umiejętności, nazywane funkcjami wykonawczymi mózgu.

To właśnie im zawdzięczasz, że intelekt i emocje nie są przeciw sobie, a razem pracują by osiągnąć cel.

Funkcje wykonawcze trenujemy rozwijając umiejętności wnioskowania, rozwiązywania problemów i samokontroli. Nauka mówi nam, że umiejętności te są usytuowane w korze mózgowej, ale połączone z wieloma innymi częściami mózgu.

Można powiedzieć, że funkcje wykonawcze są rodzajem dyrygenta. Dyrygent decyduje o tym, jaki utwór będzie wykonany a potem dyryguje muzykami, kontroluje czy grają dobrze i w razie czego poprawia. To samo robią funkcje wykonawcze z mózgiem.

Mózg trenujemy podobnie jak ciało. Jeśli zaniedbamy ćwiczenia nóg możemy mieć pięknie rozwinięte mięśnie ramion, lecz gdy wzrok przenosi się niżej zauważa zaniedbane, cherlawe patyki. Wiele osób skupia się na trenowaniu takich umiejętności jak sprawne czytanie, zapamiętywanie czy kreatywność. Co z tego, jeśli potem zabraknie nam samokontroli i wytrwałości, by te umiejętności wykorzystać?

Funkcje wykonawcze pomagają skupić się na celach, organizować myśli i działania tak, by przeżyć dobre życie, a nie tylko dobrą chwilę.

Popularne hasło YOLO można przetłumaczyć jako "zamiast mieć całe życie super, zrób tę jedną głupotę w tej chwili i resztę życia żałuj, że sobie je zniszczyłeś". Dzięki treningowi funkcji wykonawczych możesz mieć całe życie super.

Co jeszcze zyskujesz rozwijając funkcje wykonawcze mózgu?

  1. Zaczynasz mieć kontrolę nad swoim życiem. Już nie nauczyciele i rodzice są głównym wyznacznikiem twoich celów. To ty sam stajesz się osobą planującą i kontrolująca, co chcesz osiągnąć.
  2. Jeśli wierzysz, że możesz doskonalić się i zaczniesz nad tym pracować, uda ci się. To właściwa postawa. Nie bez przyczyny powstało powiedzenie: "śmiałym szczęście sprzyja"!
  3. Umiejętności można się nauczyć. To coś innego niż talent, czy cecha. Na przykład jeśli masz 170 cm wzrostu (i już zakończył się okres wzrastania) w żaden sposób nie jesteś w stanie urosnąć do 180 cm, co poprawiłoby Twoje szanse w grze w koszykówkę. Wzrost to niezmienna cecha. Za to możesz trenować uniki, kozłowanie, rzuty, dzięki czemu poprawisz swoje wyniki w koszykówce. Umiejętność gry w kosza jest wyuczona.

Pamiętaj, że umiejętności wymagają praktyki. Nie chodzi tylko o doskonalenie ich, lecz regularne ich ćwiczenie. Regularne i wytrwałe. (Sam wiesz jak to jest, gdy zaprzestajemy treningu.) Jeśli np. trenujesz bieg długodystansowy wiesz jak bardzo, dłuższa przerwa w treningu pogarsza wyniki.

Jak je ćwiczyć?

Dowiesz się w kolejnym odcinku.

Bogna Białecka - psycholog

Share

Artykuły pokrewne