Wiele osób ma poczucie braku kontroli nad swoim życiem, lub zalania stresem. Ale jest na to sposób. Może nie magicznie prosty jak pstryknięcie palcami, ale prostszy niż myślisz.

Co możesz zrobić, by mieć większą kontrolę nad swoim życiem? Jak zapanować nad stresem? Zajmij się na początek tym, na co masz największy wpływ! Zadbaj o swoją przestrzeń. To jeden z kroków, który pomoże Ci nabrać dystansu do sytuacji, które są stresujące.

Pamiętaj, że bałagan również wpływa na nas destrukcyjnie, powoduje często rozdrażnienie, niechęć do robienia czegokolwiek, a w konsekwencji zaczyna stanowić kolejny powód nerwów.

Warto zaplanować sobie takie porządki. Mogą one dotyczyć wielu aspektów np.: ubrań książek czy przepełnionej skrzynki z emaliami. Tak, tak przestrzeń dysku w komputerze też potrzebuje “powietrza i światła” aby nie wpaść w depresję systemu. Warto sporządzić sobie listę 14 kroków do osiągnięcia porządku. W naszym konkursie z czasu ferii zimowych 2016 wypróbowaliśmy, że 14 dni to doskonały czas (nie za krótki, nie za długi), żeby wprowadzić drobne zmiany do swojego życia. Zmiany, który mogą stać się początkiem czegoś znacznie większego.

Zasady:
Czas – 14 dni.

Uczestnicy. Każdy, kto tylko ma ochotę zapanować nad swoim życiem.

Co robić? Wystarczy każdego dnia zrealizować zaledwie jedno zadanie z listy poniżej. Oczywiście, kolejność dowolna, możesz zrealizować kilka jednego dnia, albo trzymać się harmonogramu. Jak wolisz. Lub zrób własną listę. I najważniejsze – to wyzwanie jest dla Ciebie!

Jeśli masz ochotę, możesz podzielić się efektami uczestnikami portalu PYTAM.EDU.PL. Czekamy nie tylko na sam opis, czy zdjęcia osiągnięć, ale też na pytania dotyczące wyzwań, z którymi się zetknęliście przy realizacji 14 ZADAŃ.

Dzień 1: Zacznijmy od utrapienia zwanego ciągłym bałaganem w szafie z ubraniami.

Uporządkuj je. Zacznij do jednej półki lub gdy masz więcej czasu od razu rzuć się na cała szafę.

Etap I zaplanuj czas… z pewnością chcielibyśmy zrobić wszystko w godzinę, ale warto od razu zagospodarować chociaż dwie, szczególnie gdy szafa jest duża.

Etap II rozdziel rzeczy letnie i zimowe

Etap III przyjrzyj się im i te, ktore nie były noszone przez rok włóż do worka i przeznacz je do kontenera Caritasu lub spróbuj sprzedać, wymienić. Może uzbiera sie na nowa bluze na jesienne chłody. Ważne żeby takie gruntowne porządki związane z pozbyciem się zbędnych ubrań, skonsultować z rodzicami i z rodzeństwem.

Etap IV Ubrania z pory roku, która właśnie minęła ułóż w szafie na górnych półkach – będziesz je teraz nosić raczej rzadko, te bardziej gniecące się warto powiesić na wieszakach. Do nadania nowego błysku szafie można ją przetrzeć płynem do czyszczenia elementów plastikowych we wnętrzach samochodu np. o cytrynowym zapachu. W szafie będzie pięknie pachniało, a do tego takie preparaty nie pozostawiają tłustej warstwy na powierzchni. Pamiętaj, że drzwi szafy również należy przetrzeć ścierką… niech świeci cała!

Dzień 2: Zrób coś nowego!

Dziś zadanie zupełnie innego rodzaju: zrób coś nowego. Robiąc nowe rzeczy rozwijasz swój mózg – nowe doświadczenia oznaczają powstawanie nowych połączeń w mózgu i rozwijasz swoją inteligencję.

Umysł poszukuje wzorców. Te wzorce z czasem zamieniają się w nawyki, przez co z czasem na pewne rzeczy czy sytuacje reagujemy zupełnie z automatu – jak roboty. Zamiast rozwijać się, stajemy się powtarzalni, aż do znudzenia. Chodzimy do tych samych miejsc, jedząc to samo jedzenie. Rozmawiamy z tymi samymi ludźmi, w ten sam, znany nam sposób.

Oglądamy ulubiony program w telewizji, w którym tylko z pozoru coś się zmienia, po jakimś czasie przestajemy zaskakiwać siebie i najbliższych. Nawet jak jesteśmy w czymś dobrzy stajemy się przewidywalni.

Natomiast z nieznanym zawsze jest związane ryzyko. Jeśli zabierzesz się za nowy sport, na pewno na początku nie będzie Ci wychodzić. Jeśli spróbujesz nowego jedzenia, może Ci nie smakować. Jeśli porozmawiasz z nieznaną osobą, nie możesz przewidzieć jej reakcji. Tracisz poczucie bezpieczeństwa, ale zyskujesz coś znacznie istotniejszego. To fascynacja i rozwój inteligencji. Mózg, nie mając punktu odniesienia, musi zbudować nowy wzorzec. Ten nowy wzorzec stanie się potem punktem odniesienia dla wszystkich podobnych sytuacji. Mózg “to nowe” połączy z innymi wzorcami myślenia. To dlatego gdy ktoś nauczy się jeździć na motocyklu, ul epszy swoją jazdę autem. Albo ucząc się nowego języka wzmocni ten, który poznał wcześniej. Nowe doświadczenia łączą się ze starymi, a Ty stajesz się inteligentniejszy i masz więcej wyborów.

Odkryj dzisiaj coś nowego dla siebie. Może to być spacer po mieście z aparatem, może książka spoza lektur, może nauka jazdy na łyżwach – pamiętaj o bezpieczeństwie! Wybierz się na sztuczne lodowisko, tam również możesz wypożyczyć sprzęt, żeby nauczyć się jeździć na łyżwach nie musisz ich od razu kupować. A może nigdy nie jadłeś nic z chińskiej kuchni i to pałeczkami? Znjadź coś co nakłoni Twój mózg do myślenia w nowych przestrzeniach i poznania swoich nowych możliwości.

Możesz skorzystać z pomysłów, które zgromadziliśmy na naszej stronie: „Zdrowe sposoby na rozładowanie napięcia”

Dzień 3: Przejrzyj swoje książki, czasopisma, pendrivey.

Zapomniane książki i piętrzące się sterty gazet to straszne utrapienie.

Jutro zwróć wszystkie pożyczone od kogoś, a już przeczytane książki lub przedmioty, które nie są już Tobie potrzebne.

Warto spojrzeć na piętrzące się gdzieś w kącie książki i gazety. Może jednak mają swojego właściciela, który za nimi tęskni. Jeżeli długo trwał ten czas “pożyczenia” warto dołączyć do przedmiotu jakiś drobiazg np.: jabłko z przyczepioną karteczką: “dziękuję i przepraszam”. Dzięki temu w przyszłości będzie można po raz kolejny kumpla o pożyczenie lektury, której już zabrakło w szkolnej bibliotece.

A właśnie biblioteka. Jeżeli już książki nie są Tobie przydatne lub przestały Cię interesować nie zwlekaj i oddaj je. Jeżeli, w któreś są ważne materiały lub potrzebne Tobie cytaty użyj skanera np. w telefonie aby móc je zachować.

Na sam koniec…są jeszcze te książki i gazety, które Tobie już nie są przydatne. Można popytać wśród znajomych czy ktoś nie chciałby przygarnąć jakieś lub wybrać się na jakiś targ, a i zostaje jeszcze aukcja w internecie – może jakiś kolekcjoner poszukuje akurat tego numeru komiksu, który leży na samym dnie zapomnianych czasopism.

Wśród “zapomnianych przedmiotów” często są również jakieś drobiazgi np. pendrive, płyta z muzyka lub filmem itd. – przypomnij sobie i o nich.

Dzień 4: Wybierz się na spacer.

Od nowego roku planowałeś zadbać o swoją sylwetkę? Albo chcesz być fit na wakacje? Owszem możesz postanowić, że od jutra biegasz, ale na początek warto ustalić plan małych kroków i osiągalnych celi – to pomoże odnieść sukces i robić coś systematycznie. Zacznij od spaceru, ustal dystans. Zamiast jechać autobusem do galerii na zakupy może warto po prostu przejść się tam. Jednak najbardziej efektywnie będzie gdy wybierzesz plener. Spacer przewietrzy Twoją głowę i pozwoli przewiać myśli, które czasem nakręcają i wpędzają w tzw. czarną rozpacz.

Podczas spaceru uwiecznij coś unikalnego, coś co Ciebie zainteresowało. Może to będzie np. ciekawa architektonicznie latarnia, a oprócz obrazu może po powrocie do domu znajdziesz w necie informacje o tym, kiedy w Twojej miejscowości po raz pierwszy rozbłysło światło przydrożnych latarni.

PS, czy wiesz, że nasz organizm zaczyna spalać tłuszcz dopiero po 40 minutach aktywności? W dodatku nie musisz koniecznie biegać czy ćwiczyć na siłowni. Po 40 minutach spaceru też zaczynasz zrzucać zbędny tłuszczyk!

Dzień 5: Wstań godzinę wcześniej.

Wstań godzinę wcześniej. Oczyść przestrzeń swojego życia z przedmiotów, które ją zaśmiecają.

Wstań jutro godzinę wcześniej i… poświęć ten czas na poranne przyjemności tylko dla siebie!

Za to potem zabierz się do przeglądu tego, co zaśmieca twe życie. Na przykład: oddaj zepsutą biżuterię do naprawy lub wyrzuć, jeśli nie nadaje się już do używania, czy przerobienia. Stara opona od roweru też już może przestać zajmować miejsce w pokoju. Brudne rzeczy wrzuć do kosza z praniem. Podlej kwiaty niech rosną. Skupienie uwagi nie tylko na sobie, pozwala rozwijać się nam emocjonalnie i dzięki temu, nie tylko dostrzeżemy potrzeby roślin i zwierząt, ale przede wszystkim osób wkoło nas.

Dzień 6: Zostań mistrzem kuchni.

Dziś szczególne zadanie. Niech wszyscy domownicy poczują się gośćmi w Twojej domowej restauracji. Możesz wstać wcześniej (masz już wprawę :) i przygotować śniadanie wraz z fantazyjnie nakrytym stołem. Jeżeli umiejętności Tobie pozwolą i przy drobnym wsparciu może będzie to wspólny obiad np. makaron z sosem pomidorowym, czy naleśniki. Ciekawe jest to, że gdy będzie to przygotowane przez Ciebie, stanie się daniem z ***** restauracji. To cudne, bo dla naszych rodziców pomimo naszych wad – zawsze jesteśmy NAJ – nie zapominaj o tym!

Jeżeli masz obawy, jak rodzice zareagują na Twoją propozycję przygotowania jedzenia, zajrzyj na nasze porady: „Jak rozmawiać z rodzicami, żeby nas wysłuchali”

Dzień 7: Uśmiechnij się do pięciu osób.

Niech to będzie początek mody na bycie życzliwym. Naukowcy odkryli w mózgu „neurony lustrzane”, które są odpowiedzialne za rozpoznawanie emocji z twarzy drugiej osoby. Po rozpoznaniu emocji wypisanych w mimice twarzy, uruchamiają one obszary w naszym mózgu odpowiedzialne za te same emocje.

Gdy więc widzimy uśmiech na twarzy innej osoby, nam również łatwo uśmiechnąć się – automatycznie czujemy radość. Uśmiech wpływa więc na zachowania innych ludzi i na ich reakcje w stosunku do nas. Badania naukowe dowodzą, że jeśli śmiejemy się często, ludzie postrzegają nas jako bardziej przyjaznych, miłych i szczęśliwych!

Zrób sobie selfie z sąsiadem, kolega czy koleżanką, a może jakiś przechodzień na ulicy czy pani w osiedlowym sklepiku przystąpi do zabawy w uśmiechanie się i zechce wystąpić w Twoim projekcie… Może obawiasz się, że z zagadania do kogoś zrobi się dłuższa rozmowa, a nie wiesz o czym rozmawiać? Oto kilka prostych wskazówek, jak być interesującym rozmówcą, może się przydadzą.

Dzień 8: Zrób tę jedną rzecz, którą zawsze odkładasz na później.

Mamy różnego rodzaju postanowienia np. noworoczne, urodzinowe, gdy zaczyna się nowy rok szkolny itp. Coś w stylu : od jutra jeżdżę na rowerze, na rolkach, uczę się systematycznie słówek na zbliżający się test z języka obcego, sam z siebie bez namowy rodziców idę odwiedzić dziadków i spędzić z nimi dzień… cokolwiek. Zrób to dziś!

Niektóre osoby mają poczucie, że cokolwiek zrobią, będzie to nudne. Dlaczego się nudzimy? Możesz o tym przeczytać.

Dzień 9: Biurko pod kontrolą

Na dziś znów otrzymujesz zadanie z gatunku: zaprowadzam ład w swoim otoczeniu. Uspokajamy, to ostatnie z tego typu zadań porządkowych :) Posprzątaj na biurku. Ale nie upychaj po szufladach ???? Jeżeli obrastasz w rzeczy, to dobry moment żeby zastanowić się, czy Twoje zakupy są przemyślane. Zbieractwo jest chorobą naszego wnętrza, to nie jest tak, że potrzebujemy tego czy tamtego, aby być kimś. Posiadanie różnych rzeczy nie określa naszego człowieczeństwa, a wręcz przeciwnie tylko jest dowodem na to, że nie potrafimy docenić tego kim jesteśmy i jakie posiadamy zdolności.

Odkryj pierwszą zasadę: minimalizm na biurku, tylko to co potrzebne i niezbędne.

Zbierasz karteczki, nakrętki, kamyki i muszelki. Zastanów się jaki jest tego cel. Czy przypadkiem szuflada nie stała się miejscem zrzutu wszystkiego co wpadnie Ci rękę, a po prostu się w niej mieści. Kamyki, muszelki itp. mogą stanowić dekorację w pokoju. Wystarczy słoik, świeczka a drobiazgi wsypane na dno ozdobią lampion i dodatkowo, będą wspomnieniem wakacji. Jeżeli to nakrętki, to przekaż je dzisiaj na tzw. szlachetny cel jest wiele osób i organizacji, które w ten sposób zbiera pieniądze np. na sprzęt rehabilitacyjny. Karteczki z notatkami przejrzyj: kontakty zapisz w telefonie, rzeczy do załatwienia przypnij na tablicy na ścianie, a t e niepotrzebne – wyrzuć.

Dzień 10: Dziś chętnie pomogę!

Po wprowadzeniu pewnego porządku w swoim otoczeniu nadszedł dobry czas by podzielić się sobą z innymi. Może obiecałeś rodzeństwu wspólne wyjście na łyżwy, na pływalnię, albo że pokażesz jak przechodzi się do kolejnego poziomu gry?

Może jest coś w czym mógłbyś pomóc rodzicom? Wyręczyć mamę z zakupów lub umyć rodzinny samochód – jeżeli zimno to posprzątać w środku. Może przyjaciel liczy na Twoją pomoc w jakieś kwestii. Zrób to i zobacz jak to jest być codziennym, niecodziennym bohaterem.

Dzień 11: Uczę się techniki pommodoro

Zrób listę trzech zadań do wykonania dzisiaj.
Czas naszego projektu się kończy, a tu jeszcze zostały zadania do rozwiązania, do napisania wypracowanie, słówka z j.angielskiego czekają na przypomnienie, telefon np. do babci, do której nie udało się ostatniomprzyjechać, a może Twoja kolekcja motyli czeka na uporządkowanie?
Chcielibyśmy zaproponować Tobie dzisiaj realizację tych zadań za pomocą “metody Pomodoro”. Przeczytaj na czym polega!  Zobacz też infografikę ze ściągą korzystania z pomodoro, którą dla Ciebie przygotowaliśmy!

Dzień 12: popatrz w niebo i gwiazdy!

W zimie, wczesną wiosną, gdy jest znacznie chłodniej niebo w nocy jest tak ostre, że widać wszystko jak na dłoni. Ale także latem można zaobserwować wiele rzeczy na niebie – na przykład deszcz meteorytów. Warto zaopatrzyć się w mapę nieba lub skorzystać ze świata techniki (bezpłatne aplikacje na smartphone lub tablet) i oprócz znanego wszystkim Księżyca, może zobaczysz na niebie fascynująca Cię planetę lub gwiazdozbiór. Oczywiście zawsze możesz po prostu przykleić nos do szyby i wybrać się w podróż swoich marzeń – na Marsa. Do tej podróży w kosmos możesz również kogoś zaprosić. Ale jeśli pogoda będzie dziś mało łaskawa i gwiazdy schowa za warstwą chmur warto przyjrzeć się i im, sfotografować je nocą gdy odbija się w nich światło wysyłane z ziemi, a ich barwy poprzez czerń i granat zahaczają o fiolet czy zieleń.

Dzień 13: Zadbaj o przyjaciół.

Od miesiąca wychodzicie do kina i jakoś nie możecie. Usiądź, przejrzyj repertuar i skontaktuj się z grupą znajomych. Najlepiej podaj im od razu konkretny film (miej przygotowane argumenty dlaczego warto go obejrzeć – poczytaj recenzje i opinie np. efekty specjalne). Przedstaw konkretnie godzinę i miejsce. Łatwiej będzie wam umówić się i określić kto może uczestniczyć w tym wypadzie. Na koniec zostaw argument, że i tak najważniejsi w tym wyjściu są oni, bo lubisz z nimi spędzać czas i w ten sposób ładujesz swoje baterie.

To zadanie otworzy Ciebie na świat i ludzi. Oczywiście może to być również wspólnie spędzony wieczór przy grach planszowych, przecież to Twoje zadanie i Twoja pomysłowość.

A może masz poczucie, że nie masz prawdziwych przyjaciół? Możesz przy okazji przeczytać sobie nasze porady jak zrobić dobre wrażenie na innych i pozostać wiernym sobie.

Dzień 14: Stwórz lub zaktualizuj swoją listę marzeń.

Czy chcesz je zrealizować? Warto! Oto proste ćwiczenie, które Ci w tym pomoże.

Pomyśl o jednym konkretnym marzeniu np. o wakacyjnej wyprawie.

A teraz pomyśl, że spełniło się i właśnie te wakacje kończą się, tzn. jesteś w tym miejscu, które zaplanowałeś i wśród tych, z którymi czujesz się świetnie – wszystko udało się zrealizować co zaplanowałeś.

Następny krok weź kartkę i krok po kroku do tył zacznij spisywać wszystko co Cię doprowadziło do tego miejsca i czasu, czyli: przyjazd (czym), pakowanie (lista co zabrać), zakupy lub pożyczenie od znajomych potrzebnych rzeczy na wyjazd, planowanie (co warto zobaczyć, lub czego można się nauczyć np. kurs żeglarski), plan zdobycia środków finansowych, rozmowa z rodzicami o planach wakacyjnych. Im dokładniej to zrobisz tym lepszy plan realizacji swojego marzenia będziesz mieć i okaże się, że jest możliwe do zrealizowania :)

Poniżej: zadania do pobrania w formacie pdf, w formie w jakiej były przedstawione w czasie naszego konkursu w ferie zimowe 2016.

Share

Artykuły pokrewne