Co robić, gdy podjadam? Zjadam posiłek i dosłownie po chwili znowu jestem głodna. Efekt jest taki, że przytyłam tak, że nie wchodzę w dżinsy, które kupiłam na początku roku szkolnego. Co robię nie tak skoro posiłki są dość obfite i składają się z mięsa i warzyw.

Karolina 17 lat

Podjadanie, wydaje się często bezkarne, gdyż sięgając po to i owo pomiędzy posiłkami, trudno jest kontrolować ilość dodatkowego pokarmu, którą dostarczamy organizmowi. Po pewnym czasie sięganie po przekąski staje się odruchowe. Niestety zwykle są to przekąski wysokokaloryczne o małej objętości, np. rodzaju słodycze, czy chipsy.

Takie podjadanie prowadzi do spożywania nadmiernej liczby kalorii, a to jak sama zauważyłaś – do nadwagi, a w konsekwencji nawet do otyłości. Z tego powodu warto się zatrzymać na chwilę i zastanowić, dlaczego to robimy.

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego podjadamy? Główną z przyczyn jest nieregularne spożywanie posiłków, zwykle spożywamy ich za mało (2–3 posiłki o dużej objętości). W wyniku tego stężenie cukru we krwi gwałtownie się zmniejsza, co jest przyczyną nagłych napadów głodu i niepohamowanego apetytu. Sięgamy wówczas po produkty kaloryczne. Ponadto jemy wtedy szybciej i zwykle nakładamy podwójną porcję, a po posiłku czujemy się przejedzeni i ociężali. Jest to związane z indeksem glikemicznym (IG) spożywanych produktów.

Co to jest indeks glikemiczny i dlaczego indeks glikemiczny jest ważny w odżywianiu? IG w największym uproszczeniu to wskaźnik pokazujący jak bardzo wzrośnie poziom cukru (glukozy) we krwi po spożyciu określonej porcji danego pokarmu.

Im wyższy wskaźnik IG, tym wyższy poziom cukru we krwi. Wtedy - wzrasta poziom insuliny. Ona z kolei obniża poziom cukru. Działa to jak wahadło. Gdy poziom cukru spada gwałtownie – doświadczamy hipoglikemii, czyli efektów zbyt niskiego poziomu cukru we krwi. Ponownie bardzo szybko zaczynamy odczuwać głód, i wówczas podjadamy.

Zapoznaj się dokładnie z artykułem naszego eksperta o indeksie glikemicznym. Przygotowaliśmy również piramidę żywieniową opartą o zasadę spożywania posiłków, po których będziesz czuć się najedzona. A na zakończenie kilka wskazówek jak uniknąć podjadania :)

Ola - redaktor pytam.edu.pl

Share

Artykuły pokrewne